top of page
YannickLierman-KLEUR_(c)theuntold(228van220).jpg

Emotionele Intelligentie
In Company 

Emotionele Intelligentie is een vaardigheid die iedereen kan ontwikkelen. Meer zelfs, die iedereen zou moeten ontwikkelen. In werkcontext zorgen emotionele spanningen en conflicten immers voor een gigantisch energielek. De huidige burn-out epidemie spreekt boekdelen.  

In deze vierdaagse opleiding ontdek je wat emoties zijn, hoe ze werken en hoe jij jouw emoties kan reguleren. Je leert ook hoe om te gaan met emoties van anderen en hoe je door deze kennis een veld van rust en ontspanning uitstraalt. 

Deze opleiding is een unicum door de diepgang, de eenvoud en de focus op de praktijk met de inbreng van eigen cases. 

Waarom in jouw bedrijf?

In deze transformatieve tijd is Emotionele Intelligentie van een 'nice to have', naar een 'must-have'. Willen we onze werknemers en bedrijven gezond houden, dan kunnen we het ons niet permitteren om deze vaardigheid niet te ontwikkelen. Sluimerende conflicten, spanningen en stress hebben immers zo vaak een emotionele oorzaak. 

Mensen met een hoge Emotionele Intelligentie weten het beste in zichzelf en anderen naar boven te halen. Ze zijn in contact met hun innerlijke wereld, luisteren naar wat hun gevoel hen te zeggen heeft en vertalen dat op een constructieve manier in hun gedrag en naar hun omgeving.  

 

Dit heeft zijn niet enkel een weerslag op de teamsfeer, maar uiteindelijk ook op de hele organisatiecultuur. 

YannickLierman-Emotionele-intelligentie-in-company.png
YannickLierman-expert-coach-trainer-Emotionele-intelligentie-meerdaagse-opleidingen.jpg

Voor wie?

Emotionele intelligentie is een vaardigheid die iedereen kan leren, ongeacht opleiding of niveau. De enige voorwaarde is de bereidheid om helemaal 'in' de opleiding te stappen. Emotionele intelligentie toepassen in concrete (oefen)situaties, vraagt immers een behoorlijke portie moed om jezelf en je kwetsbaarheid te durven tonen.

Deze opleiding is er voor bedrijven en organisaties die beseffen dat emotionele intelligentie een must-have basisvaardigheid is. Geen overbodige luxe maar een voorwaarde tot een gezonde werksfeer, energieke medewerkers en betere prestaties. 

Ik werk met groepen van maximum 14 deelnemers. Vanaf 10 deelnemers worden er 2 begeleiders ingeschakeld.

Wat levert dit op voor jouw bedrijf?

Als medewerker

  • verken je jouw emotionele landschap: met welke emotie(s) heb je het moeilijk en hoe kan je hierin groeien?

  • leer je het verschil ervaren tussen emotioneel zijn en emotioneel intelligent zijn.

  • leer je jezelf in te leven in de emotionele wereld van de ander zonder jezelf te verliezen.

  • leer je jouw ongemakkelijke ervaringen te omarmen en niet uit de weg te gaan.

  • krijg je heel praktische bouwstenen om moeilijke gesprekken te kunnen voeren.

  • vergroot je jouw impact op andere collega's door je open en kwetsbaar op te stellen.

  • leer je afstand nemen, juist op het moment dat emoties de overhand dreigen te nemen.

  • leer je in verbinding te gaan vanuit kwetsbaarheid.

  • leer je jezelf te laten zien, ook wanneer het spannend is.

  • neem je deze vaardigheden ook mee naar je privé-leven.

Als bedrijf:

  • leert men met elkaar te praten vanuit zichzelf ipv vanuit verwijten en oordelen.

  • krijgen medewerkers meer handvaten om te onderzoeken wat ze écht willen zeggen in een gesprek en leert men bij de kern van de zaak te blijven.

  • wordt de drempel om een 'moeilijk gesprek' aan te gaan minder groot.

  • ontstaat er meer rust, meer samenwerking en meer energie doordat de onderlinge conflicten en spanningen - die er altijd zullen blijven zijn - ruimte krijgen en er eindelijk mogen zijn.

  • voorkom je dat werknemers afhaken, of in ziekte en burn-out belanden door sluimerende conflicten

  • krijgen je medewerkers meer ruimte om effectief hun werk te doen doordat emoties welkom zijn en geen energie meer vreten.

  • voelen je medewerkers zich gezien als mens ipv als een 'machine' die moet opleveren.

  • ontstaat een verbinding op dieper niveau die zeer vervullend en energiegevend is.

  • transformeer je van een gewone werkplek naar een bijzondere, menselijke plek waar je medewerkers graag vertoeven.

YannickLierman-expert-coach-trainer-Emotionele-intelligentie-opleidingen-in-company.jpg

Deelnemers vertellen

“Als ik terugblik op de opleiding dan heeft het me het een paar stevige handvaten gegeven om mijn emotionele pieken en dalen op te vangen. Ik herken nu wat er met me gebeurt en kan ook gepast reageren. Ik durf tijd te vragen, mijn emoties te benoemen en dat heeft me als persoon zoveel zelf zekerder gemaakt.  Ook binnen mijn teams zijn emoties bespreekbaar, ze zijn er toch en onderdrukken heeft geen zin. 


De manier waarop de opleiding is opgebouwd is echt fijn. Een goede theoretische basis en daarna oefenen, oefenen en oefenen. Yannick creëert een veilig kader, waardoor het echt makkelijk is om je open te stellen.” 

Programma

MODULE 1: Deep dive

Dag 1: Je eigen emotionele landschap

  • verkennen van je emoties

  • in diepte oefening rond elk van de 4 basisemoties

  • individuele opstelling m.b.t. de emotie die voor jou het moeilijkste is (in jezelf en t.o.v. de ander): je onderzoekt waar de verstrikking ligt en je wordt ondersteund in het zetten van een stap in de helende beweging


Dag 2: De weg van Emotioneel naar Emotioneel Intelligent

  • bouwstenen en voorwaarden van Emotionele Intelligentie

  • verschil tussen empathie en Emotionele Intelligentie

  • het spanningsveld nabijheid - afstand

  • het spanningsveld: wat is van mezelf? - wat is van de ander?

  • Wat staat er in de weg om Emotioneel Intelligent te zijn?

  • ruimer zijn dan je eigen kwetsuren 

MODULE 2: De Praktijk

Dag 3: Eigen cases - in contact met de ander

  • oefenen met je eigen emotionele situaties

  • de vertaalslag maken naar de praktijk van je werk en je leven

  • helder krijgen wat jouw persoonlijke manier is om Emotioneel Intelligent te zijn (er is niet 1 standaard recept)

  • de wereld na Covid en het belang van Emotionele Intelligentie

  • ontwikkelen van je grotere Emotionele Intelligentie bewustzijn


Dag 4: Grow-up : EI in de realiteit van de groep toepassen

  • helder krijgen van je grow-up punt binnen EI

  • eerste stap door council werk

  • in de training zelf stappen te zetten: oefenen, oefenen, oefenen

  • ruimte voor groepsthema’s of spanningsvelden die in dag 3 naar boven gekomen zijn

  • integratie van de leerdoelstellingen en installeren van peer to peer coaching

Praktisch

Interesse om deze opleiding aan te bieden in jouw bedrijf of organisatie? 

Contacteer me voor een kennismaking.

bottom of page